One down…

Mitt første semester med Up with People er over. Jeg ser tilbake på 17. juli som om det var forrige måndte. Men det er det jo ikke, det er 5 hele måndter! (High five til meg selv for heerlig matte!) Dette halvåret har gått såå så fort! For meg i hvertfall.

I løpet av disse månedene har jeg besøkt 8 forskjellige land, 5 stater i usa, mer enn 20 byer på to kontinenter og jeg har bodd med 20 forskjellige familier + 2 uker i Cuba hvor hele castet/gruppa bodde sammen i dorms(sovesaler).
Søskensamlingen har vokst og jeg er nå “søster” til mer enn 20 forskjellige, søte folk. I tillegg til internasjonale søsken har jeg også fått meg en internasjonal kjærste, som gjør meg lyklelig hver dag.
Jeg har lært så mye. Så, hvor jeg skal starte er vanskelig å si…
Tanker om alle søtstoffer vi putter i oss, hvor mange forskjellige plagg og outfits jeg finner i skapet mitt, hvor lenge en dusj kan ta, hvor mye penger jeg bruker på ting jeg ikke trenger, hvor lett det er å hjelpe og å gjøre folk glad – hvis du bare vil… Hva vet jeg egentlig om verden? Hvor mange land det finnes og alle folkene som bor i de landene. Jeg kan jo ikke gi et eksakt tall. Og, jeg har funnet ut at det er utrolig viktig å kunne noe om denne jorda. Mer enn bare historien til sitt eget land. Mer enn bare ditt eget kontinent. Og det er ikke mye som skal til, selvom det er utroolig mange land og historier. Egentlig syns jeg man burde ha timer på skolen som er en blanding av geografi og historie og samfunnsfag. Et fag som går på å lære om andre kulturer og situasjoner rundt om i verden. Jeg tror det hadde vært lurt, jeg.

Hva mer jeg har lært er språk. I mexico måtte jeg kaste meg ut i et hav fullt av utfordringer, jeg trodde jeg kanskje kom til å dø. Men isteden overlevde jeg og kan stolt si at jeg gjorde aktiviteter i klasserom, for mexicanske barn, på spansk. Jeg var med på TV- og radiointervju i Mexico og Cuba (alt på spansk) og måtte hver dag fortelle hostmamma i Mexico city (som bare snakka spansk) om hva jeg hadde gjort. Jeg brukte 5 uker av reisen på å være en del av staff’et (interns), i educationavdelingen. Noe som gjorde meg mye mer trygg på å prate foran hele gruppa på 85, og også andre grupper. Jeg og Rebecca (vi var intern’s sammen) planla og guide’a castet gjennom en culture fair (vi setter opp boder og forteller ting om de forskjellige landene som er representert i gruppa). Jeg fikk også muligheten til å organisere og føre cast’et gjennom Cast Olympics i en park på Cuba.

Den siste uka har jeg vært på uplanlagt reisefot med 3 mexicanere, og det er helt utrolig hvor annerledes det er! Det å måtte organisere alt selv… Wow. Jeg merker jeg ser helt utrolig mye opp til Operations Managern vår, Yui, hun som planlegger alt av logistikken i uwp. Hun lager timeplanene hver uke, når vi skal spise, hvor lenge vi skal jobbe frivillig, hvordan vi reiser fra stat til stat, og land til land. Det er en stoooor jobb!
Det å reise med en gruppe hvor aalt er planlagt på forhånd, det er lett. Men ærlig, det ække så innmari vanskli å gjøre det aleine. Meg og mexicanerne mine har klart oss bedre enn fint! På 7 dager har vi sett London, Paris og Madrid.
Drar du til Londond og vil bo billig, men bra, sjekk ut Beaver Hotel nær Earls Court. Du får et helt greit 2mannsrom til 80£ (god frokost er inkludert i prisen), du er nære spisesteder og en stor matbutikk + undergrounden. Oystercard er også en ting man vil skaffe seg. Det er helt genialt!
I paris er dagskort for metroen det enkleste, for en 10-klippsbillett bruker du opp på null komma niks. Kun fordi du må “stemple” billetten hver gang du bytter linje. Undergrounden i Paris er ikke egentlig spesielt kul. Det er vanskelig å finne fram og den er sååå stor og forvirrende! Men en bra ting er at de har infoskranker, med hyggelige folk, som er bemannet til langt på kvelden.
Madrid har varmere vintre enn jeg er vant med i Norge. De to dagene jeg var her hadde vi sol og 15 grader. Som en deilig vår!
Spis frokost og middag på VIPS, og lunsj hos fyren som har pizzaresturangen sin åpen 24/7. Hotel sterling er kjempefint, ikke altfor dyrt, rent, har veldig hyggelig resepsjonister og perfekt beliggenhet.

Neste semester i UwP skal jeg prøve å oppdatere denne bloggen litt mer!! Kun fordi det er gøy for meg å lese igjen ved en senere annledning. Men også for å gjøre Kaja glad da. 🙂

Good juuuul og godt nyttår!!!!!!!

Leave a comment